Ako správne spať?

Zdanlivo jednoduchá otázka, nad ktorou sa človek v bežnom živote ani nepozastaví. Spánok je však v skutočnosti ozajstnou vedou a predmetom mnohých výskumov. Má totiž ďalekosiahly vplyv na celkové zdravie človeka. Na zlepšenie kvality spánku sa odporúča dodržovať základné pravidlá spánkovej hygieny.

Desatoro zdravého spánku

Pravidelnosť spánku

Každý deň choďte spať a vstávajte v približne rovnakú  dobu. Telo si zvykne na pravidelnosť a nebude mať problémy zaspať.  

Spánok cez deň

Spánku počas dňa sa podľa možnosti vyhýbajte.

Posteľ

Posteľ by mala slúžiť výhradne na spánok, nie je dobré v posteli čítať, pozerať sa na televíziu, pracovať, telefonovať či jesť. Posteľ musí byť pohodlná, prikrývku voľte tak, aby vám v noci nebolo horko ani zima, a dôležité je mať správnu výšku vankúša.

Zaspávanie

Do postele by si mal človek líhať ospalý. Pokiaľ sa vám dlho nedarí zaspať, pomaly vstaňte a choďte sa prejsť do inej miestnosti v byte. Chvíľku si napríklad čítajte, počúvajte hudbu alebo sa len tak pozerajte z okna. Potom sa vráťte späť do postele.

Tekutiny

Zhruba 4 – 6 hodín pred spaním by sme nemali piť nápoje obsahujúce kofeín (káva, čaj, sýtené nápoje). Alkohol urýchľuje zaspávanie, zároveň však aj v nízkych dávkach zvyšuje riziko prebudenia. Pravidelná konzumácia alkoholu teda nie je vhodná na riešenie problému so spánkom a môže viesť k alkoholizmu.

Ťažké jedlá

Príliš vhodné nie sú ani ťažké jedlá. Štyri hodiny pred spánkom je lepšie takéto pokrmy z jedálneho lístka vylúčiť.

Fyzická aktivita

Štyri hodiny pred spánkom by ste sa mali vyhnúť aj ťažkej fyzickej námahe – vhodné teda nie je ani cvičenie.

Fajčenie

Fajčenie kvalite spánku vôbec neprospieva, nikotín pôsobí na organizmus povzbudivo a udržuje ho v bdelosti. Pokiaľ sa aj napriek tomu bez cigarety nezaobídete, dajte si tú poslednú dve hodiny pred uložením sa do postele. 

Prostredie spálne

V miestnosti, kde spíte, by ste mali často vetrať a udržovať v nej teplotu medzi 18 – 20° C. Pokiaľ je v miestnosti suchý vzduch, pomôže aj mokrá tkanina, ktorú rozložíme napríklad  na vykurovacie teleso. Miestnosť by nemala byť rušená hlukom, pomáha koberec a ťažšie závesy.

Rituály

Účinným prostriedkom na dobrý spánok je teplý kúpeľ alebo pohár vlažného mlieka s medom. Zakomponujte tieto aktivity do svojho denného režimu ako vítaný relaxačný rituál.